Ексклюзивне інтерв'ю b-girl для Детоксу.
З 28 по 29 вересня у китайському Усі відбудеться молодіжний чемпіонат світу з брейкінгу. Україну представлять кілька b-boys та b-girls, серед яких і респондентка першого сезону проєкту — Ірина Лукашова.
Sly Fox — чотирнадцятирічна B-girl з Києва, чемпіонка України та спортсменка національної команди з брейкінгу. У 2022 році Ірина стала чемпіонкою України серед юніорів, а у 2023 році — срібною призеркою серед молоді, потрапивши таким чином до національної команди України.
Напередодні початку змагань у піднебесній, DeTalks вирішив пригадати інтерв'ю зі спортсменкою.
— Іро, почнімо з твого псевдоніма — Sly Fox. Чому ти лисиця, напевно, зрозуміло всім. Але чому хитра? Кого ти обманюєш?
— Не знаю, — сміється спортсменка. — Насправді цей псевдонім вигадали мої батьки, коли мені було років шість. Так і почалася моя карʼєра в брейкінгу.
— Брейкінг зараз розділився на два "клани": одні вважають, що це про Олімпіаду, інші — що про вулицю. До якої групи належиш ти?
— Я вважаю, що брейкінг — це спорт, бо є дуже багато силових елементів, які потребують фізичної підготовки.
— Міжнародний олімпійський комітет зазвичай проти видів спорту, які є субʼєктивними. В брейкінгу немає того «кумівства», як в інших видах спорту, де оцінюють судді?
— Ні, такого немає. Я взагалі вважаю, що ті оцінки, які виставляють судді на змаганнях, є обʼєктивними.
Між іншим, в брейкінгу, особливо на вуличних змаганнях, танцівник, незадоволений тим, як його оцінив суддя, може викликати останнього на батл.
— Ми мали записувати це інтерв’ю в неділю, але ти сказала, що не зможеш, бо працюватимеш суддею на змаганнях, так?
— Так, я оцінюю категорію «Стартери», тобто тих танцівників, які займаються брейкінгом менше одного року.
— Розкажи, що взагалі оцінюють судді у брейкінгу та на що звертаєш увагу саме ти?
— Судять абсолютно по-різному. Для мене особисто важливі музикальність, оригінальність і, звісно, правильність виконання рухів.
— А що, все ж таки, важливіше: техніка чи музикальність?
— Техніка завжди на першому місці. Мені не так важливо, чи потрапляє танцівник у біт, наскільки важлива правильність виконання його рухів.
— Тобі 15 років, а ти вже виграла чемпіонат України, увійшла до Національної збірної та судиш змагання. У скільки років треба почати займатись, щоб досягти такого результату?
— Насправді, немає конкретного віку, коли треба почати, бо якщо в людини є потенціал, головне — це бажання. А тоді можна вже за рік або за два потрапити у Національну команду чи займати призові місця на змаганнях.
— Я трохи поспілкувався зі збірниками й мені сказали, що у національній команді специфічні відносини між тренером та учнем, це правда?
— Так, це дійсно так. У нас немає відносин саме як "тренер-учень". В брейкінгу це більше як "друг-друг".
— Ти колись танцювала перед великою кількістю глядачів, насправді великою?
— Так, було таке.
— Тобі це допомагає, чи заважає?
— Я вмію дуже гарно концентруватися на собі, тобто навіть якщо я буду танцювати на публіку у 10.000 глядачів як, наприклад, на Олімпіаді, на мене це жодним чином не впливатиме.
— Я чомусь завжди думав, що коли ти танцюєш у колі, підтримка дуже важлива для спортсмена, чи ні?
Варто знати: Під час змагань з брейкінгу глядачі утворюють так зване «коло». Так в брейкерів зʼявляється менше місця для танцю, однак краща підтримка від натовпу.
— Підтримка важлива, але не завжди, бо іноді вона заважає концентруватись. Так, занадто глибоко в себе теж не гарно занурюватись, але треба танцювати так, щоб бути й в колі, і сконцентрованим на собі.
— А джем — це важливо?
Джем — це розігрів у колі, коли публіка максимально заряджає та підтримує спортсменів перед змаганнями. Під час джему у коло може виходити хто завгодно, якщо він має бажання показати себе.
— Так, я вважаю, що це важливо. Ми робимо це у нашій команді і це дуже допомагає відчути правильний вайб, атмосферу, а також спробувати, що в тебе сьогодні виходить.
— В тебе є свій унікальний стиль. Коли ти танцюєш, для тебе важливо показати саме його, чи технічну частину танцю?
— Для мене важливо показати себе та свій стиль, але водночас і складніші елементи. Тут важко відповісти.
— Брейкінг — це спорт з безмежною кількістю елементів та їх варіацій. Є рухи, що ніяк не підкориться Sly Fox?
— Є такі, але я навіть не пробую їх робити, — зізнається спортсменка. — Це, наприклад, твіст, під час якого треба стояти на руках та перестрибувати з руки на руку через спину. Це дуже складний елемент.
— Розкажи про тренування. Чим вони відрізняються від інших видів спорту?
— Атмосферою. Насправді ти приходиш на тренування, спілкуєшся з людьми, товаришуєш, розбираєш разом з ними елементи. Так начебто нічим і не відрізняється, але атмосфера інша.
— Ти сказала про елементи й в мене виникло запитання, чи в тебе є якась заготовлена хореографія, чи ти імпровізуєш?
— Я імпровізую, навіть на змаганнях. Так, в мене є заготовлені виходи, ті, що вже відпрацьовані, з flow, але здебільшого я імпровізую. Головне — щоб все виглядало гармонійно.
Flow — плавний перехід від елемента до елементу під час танцю.
— А скільки зазвичай ти витрачаєш часу, щоб відпрацювати один елемент?
— Місяць. Щоб елемент виглядав ідеально, це десь такий термін, може навіть більше.
— У брейкінгу можна робити щось надскладне, наприклад, стрибати сальто?
— Так, обмежень немає. Є різні контести, наприклад, по top rock, там заборонено все, і foot work, і power move.
Top rock — це перша частина виступу брейкера, так звана «візитна картка», яку спортсмен виконує зверху, без зміни рівня.
Foot work — це елементи у брейкінгу, що виконуються внизу, на підлозі.
— Ти сказала про спуски: ви дійсно часто змінюєте рівні й це виглядає доволі ефектно, але чи немає після цього проблем з колінами, чи інших травм?
— Травми можуть бути від складніших елементів або тріксів, але якщо все робити правильно за технікою, то їх не буде.
Трікси — різноманітні ефектні, але складні трюки, наприклад, стрибки чи сальто.
— Зараз у світі є купа відомих брейкерів, хто імпонує тобі найбільше? Ким ти захоплюєшся?
— В дитинстві мені дуже подобалась B-girl Terra. Вона зараз танцює, але, взагалі, немає таких людей, бо я захоплююсь сама від себе.
— Ти, до речі, закінчила школу по класу фортепіано. Чи допомагає тобі це в брейкінгу?
— Я пішла в музичну школу ще до брейкінгу, але вона навчила мене відчувати музику і це допомагає у брейкінгу.
— Закінчмо бліцом. Гарний чи багатий, якщо про хлопця?
— Гарний.
— А гарний двірник, чи багатий брейкер?
— Багатий брейкер (сміється).
— Стара школа чи нова школа?
— Нова.
— Instagram чи TikTok?
— Instagram.
— Бренд чи handmade?
— Handmade.
— Які головні якості мають бути в кожного брейкера-початківця?
— Бажання! Музикальність та техніка напрацьовуються, головне — це бажання.
В кінці інтервʼю Ірина також спробувала навчити нашого журналіста, який ніколи в житті не танцював брейк, танцювати брейк! Що в них вийшло — дивіться у відео.