top of page

Гітари без струн та віртуальні концерти: метавсесвіт у музиці

Концерт Тревіса Скотта у "Fortnite".
Концерт Тревіса Скотта у "Fortnite". Фото: fortnite.com

Як працюють 3D-інструменти та метавсесвіт у музиці.


На сьогодні сцена може існувати не лише в реальному світі, а й у віртуальному, де артисти виступають перед мільйонами глядачів без жодних фізичних обмежень. Інструменти для цих концертів також не обов’язково створювати вручну — їх можна надрукувати на 3D-принтері.


Як працює метавсесвіт у музиці та які інструменти вже створено завдяки адаптивному виробництву — читайте у матеріалі DeTalks.


Що таке метавсесвіт


Метавсесвіт — віртуальний простір, що поєднує елементи доповненої та віртуальної реальності, де користувачі можуть взаємодіяти між собою та з цифровими об’єктами в реальному часі.


Метавсесвіти розвиваються на різних платформах. Одна з перших таких, "Second Life", була запущена ще у 2003 році. Її користувачі можуть створювати аватари, будувати світи, взаємодіяти та навіть вести бізнес. Також існують відеоігри, як-от "Fortnite" і "Roblox", які перетворюються на метавсесвіти завдяки інтерактивним івентам.


Однією з можливостей метавсесвіту також є проведення віртуальних концертів. Такі заходи дозволяють артистам виступати перед широкою аудиторією без фізичних обмежень, а фанатам — відвідувати концерти у зручний для них спосіб.


Підготовка віртуальних концертів 


Підготовка до віртуальних концертів поєднує захоплення рухів артиста ("motion capture"), його 3D-моделювання та інтерактивний дизайн. Для створення аватара використовують 3D-сканування тіла та обличчя виконавця, або ж вручну моделюють персонажа за реальним виглядом людини. Після створення аватара артист одягає костюм із сенсорами, які зчитують його рухи та записують міміку за допомогою технології "facial capture". Так, камери, розташовані у студії або на шоломі артиста, зчитують вирази обличчя.


Детальніше про спеціальний одяг для створення музики читайте у матеріалі DeTalks про ШІ у музиці.


Найчастіше артист виступає у студії з зеленим фоном та камерами навколо, або ж "записується" заздалегідь, як робив, наприклад, Тревіс Скотт. Менш поширена версія концертів — запис голосу артиста та анімація його аватару.


Перші спроби проведення віртуальних концертів розпочалися ще у 2006 році, коли гурт "Duran Duran" виступив у віртуальному світі "Second Life". А вже у 2019 році продюсер електронної музики "Marshmello" провів десятихвилинний концерт у "Fortnite". Виступ зібрав понад 10 мільйонів гравців одночасно, що стало рекордом для віртуальних концертів на той час.


Під час пандемії у квітні 2020 року репер Тревіс Скотт також виступив у "Fortnite" з шоу "Astronomical". Концерт привернув увагу понад 27 мільйонів користувачів, що перевищило кількість відвідувань попередніх віртуальних виступів. У 2021 ж році співачка Аріана Гранде провела відразу серію концертів "Rift Tour" у грі.


Концерти у метавсесвітах також мають економічний аспект. До прикладу, Тревіс Скотт за віртуальний концерт 2020 року заробив близько 20 мільйонів доларів. До порівняння, під час туру "Astroworld" – "Wish You Were Here" артист заробив близько 53,5 мільйона доларів за 56 концертів.


У метавсесвіті фанати мають придбати квитки на віртуальні концерти, але дешевші за реальні, адже витрати на арену, персонал та логістику відсутні. Також дохід йде від брендових колаборацій, монетизації контенту та продажів цифрового мерчу: скінів, аватарів, одягу, аксесуарів тощо.


Концерт Аріани Гранде у "Fortnite"
Концерт Аріани Гранде у "Fortnite". Фото: bbc.com

Технології 3D-друку у виготовленні музичних інструментів


На сьогодні технологія 3D-друку впроваджується і у створення музичних інструментів. Завдяки адаптивному виробництву можна контролювати дизайн, розмір, вагу та налаштування інструментів під індивідуальні потреби виконавців.


"FDM" (Fused Deposition Modeling) — це плавлення пластикової нитки та нанесення матеріалу пошарово. Таким чином, створюються великі деталі, як-от корпуси для гітар, скрипок та укулеле.


Так, наприклад, Олаф Дігель виготовляє 3D-друковані електрогітари "ODD Guitars", однак мінус цієї технології полягає в тому, що шари матеріалу є візуально помітними.


3D-надрукована гітара Олафа Дігеля
3D-надрукована гітара Олафа Дігеля. Фото: odd.org.nz

Інша технологія, "SLA" (Stereolithography), використовує лазер, який поступово полімеризує смолу, створюючи деталізовані об’єкти та гладку поверхню. "SLA" застосовують у створенні складних деталей, таких як підставки для скрипок, декоровані частини гітар та акустичні компоненти. Та через використання рідких речовин після друку вироби можуть бути крихкими та не до кінця сухими, через що потребують додаткового затвердіння під ультрафіолетовою лампою.


"SLS" (Selective Laser Sintering) ж допомагає у створенні міцних виробів. Технологія використовується у виробництві мундштуків (накладок) для духових інструментів, що забезпечує акустику та комфорт під час гри.


Які музичні інструменти створюють 3D-друком 


"3Dvarius" — перша у світі електрична скрипка, надрукована на 3D-принтері за допомогою технології "SLA". Її створив Лоран Бернадак — французький скрипаль та інженер, який прагнув винайти електричний інструмент з передачею вібрацій та кастомним дизайном. Корпус скрипки надрукований єдиним цілим з прозорого матеріалу, що забезпечує легкість та зменшує втрати звуку під час гри. Інструмент також перетворює коливання струн в електричний сигнал і забезпечує чистий звук. Скрипка "3Dvarius" може бути особисто створена під виконавця і налаштована від дизайну до звучання.


Шведський інженер та дизайнер Олаф Дігель створив бренд гітар "ODD guitars", корпуси яких виготовляються за допомогою "SLS". Внутрішні конструкції корпусу можуть мати ажурний, скелетоподібний або геометричний дизайн, що робить гітари легкими, але міцними.


На сайті "ODD guitars" розміщені найвідоміші моделі, як от гітара "Spider", з корпусом у вигляді павутини, що робить гітару дуже легкою, або ж "Hive", дизайн якої натхненний бджолиними стільниками. Окрім гітар, Олаф Дігель також випробовує технологію на саксофоні.


Проєкт "MULTI" студії "MONAD" у співпраці з музикантом і майстром Скоттом Холлом створили 3D-друковану слайд-гітару, яка не має струн. Гібридна безладова гітара під час гри використовує сенсори або електромагнітні датчики, що реагують на дотик та "ковзання" пальцями.


Піаніно "Lucid EXO" — результат співпраці вищезгаданої "MONAD Studio", "Lucid Pianos" та "Blüthner Pianofortefabrik". Корпус інструменту створений за допомогою 3D-друку з алюмінієвих та акрилових сумішей. Така конструкція є легкою та міцною. Піаніно має плавні та безшовні форми, виконані у футуристичному стилі. 


Фортепіано "Lucid EXO".
Фортепіано "Lucid EXO". Фото: luxury-pianos.com

Міхал Шидловський, студент Вроцлавського технологічного університету та інженер-дослідник компанії "ZMorph", створив функціональний набір електронних барабанів, використовуючи 3D-принтер "ZMorph 2.0 S Personal Fabricator".


Технологія 3D-друку створила новинки у дизайні музичних інструментів і дала можливість експериментувати з матеріалами, формами та акустичними властивостями. Завдяки цьому також стало можливо проводити концерти у віртуальних просторах.


Більше про музику читайте у рубриці "Плей-лист".

bottom of page