top of page

Штучний інтелект у книжковій індустрії: нові горизонти творчості

Штучний інтелект та книги. Фото: library.bdpu.com.ua
Штучний інтелект та книги. Фото: library.bdpu.com.ua

Інструменти ШІ, які допомагають авторам та ілюстраторам.


Штучний інтелект швидко інтегрується в різні сфери нашого життя, не оминаючи й книжкову індустрію. Від написання текстів до створення ілюстрацій та обкладинок — ШІ відкриває нові можливості для авторів, художників і видавців.


Сучасні алгоритми здатні генерувати зв'язні та змістовні тексти, допомагати авторам у процесі написання книг. За допомогою таких інструментів можна структурувати сюжетні лінії, розробляти персонажів та навіть створювати цілі розділи.


Редакція DeTalks продовжує серію матеріалів про використання ШІ у різних сферах, аналізуючи, які інструменти використовуються у сучасній книжковій індустрії.


ШІ у створенні книг


Одним з прикладів використання штучного інтелекту у літературі є автор Тім Баучер, який створив вже 97 книг за допомогою штучного інтелекту. Його роботи мають згенеровані назви, як-от "Неможливі геометрії" та "Казки механічного лісу".


Обсяг творів варіюється від 2 до 83 тисяч слів, а ціновий діапазон — у межах від двох до шести доларів. Сам же Баучер зазначає, що на написання книг йому потрібно 6-8 годин, але бувало й таке, що встигав за 3.

“Така безпрецедентна швидкість виробництва стала можливою завдяки таким інструментам ШІ, як Midjourney (версія 5.1) для генерації зображень, ChatGPT (версія 4) та Claude від Anthropic для мозкового штурму та генерації тексту”,  — говорить Тім у інтервʼю для Newsweek.
Тім Баучер. Фото: itc.ua
Тім Баучер. Фото: itc.ua

Ще одним схожим прикладом є письменниця Дженніфер Лепп, яка пише під псевдонімом Ліен Лідс. Авторка використовує програму Sudowrite, побудовану на моделі машинного навчання OpenAI GPT-3, для створення своїх романів. Це дозволяє їй випускати нову книгу кожні дев'ять тижнів, що значно прискорює процес написання та публікації творів. Авторка каже, що завдяки ШІ вдало налаштовує розділи текстів та знаходить натхнення. За її словами, це значно спрощує життя і допомагає швидше вкладатися в терміни.


Попри такі приклади, використання штучного інтелекту в художній літературі викликає і дискусії. Прихильники, як, приміром, письменниця Джоанна Пенн, бачать у ШІ творчого партнера, який підвищує продуктивність, тоді як критики побоюються, що він може розмити оригінальність.


Робот з книгою. Фото: pajiba.com
Робот з книгою. Фото: pajiba.com

ШІ в ілюструванні та оформленні книг


Штучний інтелект активно використовується й для створення ілюстрацій та обкладинок. Наприклад, українське “Видавництво Старого Лева” нещодавно експериментувало з використанням ШІ Midjourney для створення ілюстрацій до книги Марини Пономаренко.


Цей підхід викликав дискусії щодо художньої цінності та авторських прав на такі зображення. Художниця Ксенія Забродська, яка й займалася ілюстраціями до книги, заявила, що створює візуальні враження за допомогою різних інструментів, які відрізняються одне від одного: це можуть бути як графічні та 3D-редактори, так і комплексні рішення, навіть рушії, що вимагають навичок програмування.


“Коли з'явився інструмент, який дозволив «запрограмувати» створення візуального враження просто правильним вибором слів, – я була однією з перших, хто підписався і був запрошений у бету. Далі – розуміння, що можливості штучного інтелекту при створенні зображень безмежні, і можна поєднати непоєднуване”, — розповідає сама Забродська.

Обкладинка, створена за допомогою ШІ. Фото: starylev.com.ua
Обкладинка, створена за допомогою ШІ. Фото: starylev.com.ua

“Видавництво Старого Лева” все ж прокоментували ситуацію у мережі Facebook, уточнивши, що проконсультувалися з юристами щодо нюансів авторського права й отримали відповідні висновки — чинне українське законодавство не передбачає відповідальності за порушення авторського права у створенні цього проєкту.


Коментар ВСЛ у Facebook. Фото: suspilne.media
Коментар ВСЛ у Facebook. Фото: suspilne.media

Своєю чергою, засновник видавництва “Прометей” Андрій Носач вважає, що ШІ може бути корисним інструментом для редакторів при створенні прототипів обкладинок. Однак діяч підкреслює, що фантазія та креативність людських ілюстраторів часто пропонують кращі та вдаліші варіанти оформлення.


“Я переконаний, що використання ШІ — намагання менше платити, а отримувати те саме. Це неповага до читачів, перетворення створення книжок на конвеєр і неповага до всіх дизайнерів та ілюстраторів, з якими видавництво співпрацює. Звичайно, кожен обирає для себе варіант, який вважає правильним чи легшим. Я за якість та взаємоповагу всіх учасників процесу. Від людей до людей”, — відзначає Носач.


Андрій Носач. Фото: shotam.info
Андрій Носач. Фото: shotam.info

Штучний інтелект не лише відкриває нові горизонти у книжковій індустрії, а й допомагає сценаристам створювати сюжети фільмів, а музикантам — аналізувати, створювати та редагувати музичні твори.


Ще більше цікавого про книги та їхніх авторів шукайте на сайті DeTalks у рубриці "Закладки".

bottom of page